EXAMPLES OF TRANSLATION TECHNIQUES

Modulation
Tsu      : Nobody doesn’t like it.
Tsa       : Semua orang menyukainya

Tsu:     I cut my finger
Tsa:     jariku teriris

Tsu      : you are going to have a child’
Tsa       : kamu akan menjadi seorang ayah
Tsu     : mathematics is very difficult to syudy.
Tsa     : matematika sangatlah sulit dipelajari

Tsu      : I should give you the bicycle
Tsa       : Sepeda itu seharusnya saya berikan kepadamu.

Tsu       : The duel are bound to occur.
Tsa       : pertarungan tak urung terjadi juga (urung = tidak jadi) 

Tsu      : I broke my hand
Tsa       : Tanganku patah

Transposition
Tsu      : I like that clever student.
Tsa       : Saya menyukai anak pintar itu.

Tsu     : I have no control over this condition
Tsa     : Saya tidak dapat mengendalikan kondisi ini

Tsu       : a couple of hands
Tsa       : sepasang tangan

Tsu     : Sometimes I read some books in one day.
Tsa     : Kadang-kadang aku membaca beberapa buku dalam sehari.

Tsu       : I should sell those motorcycle
Tsa       : Motor itu seharusnya aku jual

Tsu       : Its usage has been stopped.
Tsa       : Telah dihentikan penggunaannya. 

Tsu     : I should rent a bodyguard to protection my family
Tsa       : Aku harus menyewa seorang penjaga untuk melindungi keluargaku.

Tsu       : the book which I have bought was very hard to read
Tsa       : buku yang aku sudah beli sangat sulit utuk dibaca

Tsu     : The woman in black  is Mrs. Arian
 Tsa     : Wanita yang berbaju hitam itu adalah nyonya Arian.

Amplification
Tsu     : There are many Indonesian at the ship.
Tsa     : Banyak warga negara Indonesia di kapal itu.

Tsu      : employees of all industries took part in the conference.
Tsa       : karyawan-karyawan dari semua cabang industry mengambil bagian dalam konferensi tersebut.

Tsu      : the dog is eating a bone.

Tsa       : sepotong tulang sedang dimakan oleh anjing itu.

Borrowing
Tsu : Hey Jude, don’t make it bad
Take a sad song and make it better
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Tsa : Kasih, dimanakahMengapa kau tinggalkan aku
Ingatlah-ingatlah kau padaku
Janji setiamu tak kan kulupa

Tidak ada komentar:

Posting Komentar